KDO JSME
Společnost MAUR film vznikla v roce 2003
Od počátku se systematicky věnujeme zejména animované tvorbě a v oboru animace patříme k největším a nejvýznamnějším producentům v České republice.
V roce 2012 byla společnost MAUR film zakládajícím členem Asociace animovaného filmu a od roku 2007 je členem Asociace producentů v audiovizi. Producent Martin Vandas je součástí Evropské filmové akademie, expertem českého Státního fondu kinematografie, slovenského
Audiovizuálního fondu a externím spolupracovníkem na Katedře animované tvorby pražské FAMU. Producent Martin Vandas se také pravidelně zapojuje do aktivit mezinárodní platformy CEE Animation na podporu animačního průmyslu ve střední a východní Evropě.
Producenti
Martin Vandas
Alena Vandasová
Kamila Dohnalová
Mária Môťovská
Stáhnout prezentaci společnosti MAUR film PDF
Sledujte nás na sociálních sítích
VÝROBA / VÝVOJ
V současné době máme ve výrobě či vývoji hned několik krátkých filmů
Animace jedna báseň
Unikátní cyklus mapující v básních českých autorů současnou českou animační scénu
Spikes
Milan Klepikov
Pilně také pracujeme na těchto celovečerních animovaných filmech
Realizace
2024–2023
Ahoj léto
Moře, slunce, pláže a rodinná dovolená. Vyberte si z katalogu destinaci svých snů, sbalte kufry a vydejte se na cestu. No a co, že hotel není tak hvězdný, jak slibovali, výhled z okna je trochu nemravný, večeře je překvapivě příliš exotická a vaše zavazadla se rozhodla cestovat nezávisle. Rodina především!
Joko
Joko je mladý muž, který živí celou svou rodinu prací cisternového vozu. Při druhém výročí svého zaměstnání je Joko a jeho kolegové překvapeni podivným přáním zahraničních delegátů. Joko je groteskní vizí věčného vykořisťování a nadvlády člověka nad člověkem, plnou absurdního humoru.
Hurikán
Hurikán se zakouká do Báry ze stánku s pivem. To vzápětí dojde a Hurikán se vypravuje pro novej sud. Jednoduchá mise, kdyby se nekonala na Žižkově, kterej má stejně jako Hurikán věčně kocovinu.
I Died in Irpin
Čas plynul, ale pocit, že jsem zemřela v Irpini, mě od té doby nikdy neopustil. Krátký animovaný film I Died in Irpin rekonstruuje skutečný příběh o přežití pomocí osobní a subjektivní optiky, s magickou silou animace, která posouvá křehké a civilní vyprávění do nových rovin a významů.
24. února ráno jsme se s přítelem rozhodli, že pojedeme z Kyjeva do Irpini k jeho rodičům. Je pro mě těžké vybavit si chronologii těch dnů, moje hlava odmítá a podceňuje všechny mé vzpomínky, vymazává je, ale jediné, co vím jistě, je, že každým dnem se všechno rychle zhoršovalo. Byli jsme tam 10 dní, spali jsme ve sklepě, schovávali se před bombardováním, byli jsme úplně izolovaní. Chtěla jsem se dostat pryč za každou cenu, rodiče mého přítele ale trvali na tom, že zůstanou. Nakonec se nám podařilo utéct posledním koridorem jen hodiny předtím, než ruská vojska vstoupila do města.
Všechno, co jsme nestihli
Ona je příliš zaneprázdněná, zatímco on potřebuje více její pozornosti. Ona je mladá žena, on je její pes. Když je pandemie uvězní v malém bytě, mají jen jeden druhého. A musí se znovu najít.
Realizace
2023–2021
Electra
Electra si znovu vybavuje své desáté narozeniny a mísí se jí vzpomínky se sny. Izolovaná ve svém světě fantazie plném prsatých panenek, plastových částí mužských těl a zubařských nástrojů si buduje vlastní vztah ke svému tělu a sexualitě. Electra se noří hlouběji do svých vzpomínek na dětství, prochází nejbolestivějšími vzpomínkami, aby dala průchod svým potlačovaným pocitům.
O krávě
Imaginativní a hravá koláž obrazů ze života krav. Mozaika drobných příběhů z celého světa, v nichž krávy zažívají pozitivní i negativní okamžiky, zobrazuje život zvířete v globálním světě a jeho vztah k člověku.Vizuálně pestré obrazy vykreslují krávu jako citlivého tvora hodného obdivu. Film svou stylizovanou poetikou, hravostí a humorem dává naději na lepší svět.
Odpusť
V krátkém časovém sledu prožijeme se zvířecími hrdiny příběh volně inspirovaný lidovou kulturou, ve kterém dobré hodnoty zvítězí nad zlem. Film pracuje s jednoduchým, všeobecně známým lidovým pořekadlem “V nouzi poznáš přítele”, získává tím jistou univerzálnost pro diváky jakéhokoliv věku, či národnosti.
Plevel
Daleko předaleko se prostírají nekonečná pole zarostlá plevelem. Uprostřed těchto polí se schovává zahrada. Žije zde Zahradnice, která se o ni stará. Květiny, které tam rostou, jsou vyšlechtěné a krásné. Jednoho dne přijde silná bouře. Vítr polapí semínka plevelů a odnese je pryč směrem k zahradě. Následující ráno se květiny probudí a všimnou si, že se na jejich zahradě objevil jim doposud neznámý vetřelec. Uprostřed jejich záhonku vyrostl totiž plevel-bodlák…
Whatman
Film vypráví o velmi důležitém společenském problému: o občanské angažovanosti. Neváže se k žádnému konkrétnímu politickému systému nebo období. Proto ve filmu figuruje stylizovaná, jakoby anonymní, univerzální postava, žijící v nekonkretizovaném prostoru. Ona, stejně jako prostředí, je vyrobená z papíru pomocí techniky origami. Postava nechce řešit problémy světa kolem sebe, má za to, že by tím ztratila svůj klid. Jenže ve výsledku touto schovávanou před zprávami ze světa začíná postupně obětovávat nejen svůj majetek, prostor, ale i svobodu.
Čtyřhlas
Pásmo čtyř krátkých animovaných filmů Čtyřhlas navazuje na projekt Trojhlas a opět spojuje studenty napříč českými filmovými univerzitami – FAMU, UMPRUM, FMK UTB Zlín, FAMO Písek. Diváci mohou při sledování přijít na to, jaké by to bylo žít ve světě, kde má Máma vždycky pravdu nebo jak důležité je pro každého z nás schopnost Odpustit. Příběh o zahradnici vypráví o smíření s nevyhnutelnými silami Plevelu, zatímco Whatman poukazuje na informační zahlcenost, které čelí každý z nás.
Křížem krážem
V krátkém časovém sledu prožijeme se zvířecími hrdiny příběh volně inspirovaný lidovou kulturou, ve kterém dobré hodnoty zvítězí nad zlem. Film pracuje s jednoduchým, všeobecně známým lidovým pořekadlem “V nouzi poznáš přítele”, získává tím jistou univerzálnost pro diváky jakéhokoliv věku, či národnosti.
Máma má vždycky pravdu
Neběhej, upadneš! Nešťourej se v nose! Nedělej obličeje! Nepij to pivo! Fakt budu mít po špenátu svaly, jako má pepek námořník? Milan má obrovské břicho a nikdo neví proč. Diety ani urputné cvičení nepomáhá. Velké břicho mu přináší mnoho komplikací. Obyčejné nasazování ponožek se mění v pekelnou misi. Sledujeme příběhy několika hrdinů z nichž každý má netradiční starosti. Kde je jejich původ? Film pro všechny děti, film pro všechny mámy, film pro všechny táty, protože rodina je hrdinství!
NEZkreslená věda I – VIII
Ojedinělý popularizačně-vzdělávací cyklus Akademie věd České republiky, kterým provází nezaměnitelný komentář Pavla Lišky, Báry Hrzánové a Radka Holuba a ilustrace Tomáše Zacha a Markéty Smolíkové Kubátové. Krátká animovaná videa tematicky zaměřená na vědu a poznání edukační a zábavnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti (nejen) studentům a pedagogům základních a středních škol.
První deseti dílná série NEZkreslené vědy vznikla v roce 2014. Četné pozitivní ohlasy od pedagogů, studentů středních škol a široké veřejnosti byly motivací pro vznik dalších sérií.
Paolo´s Happiness
Paolo Piangino je nenápadný dospělý muž, který žije sám se svou kočkou a velmi rád pláče, neboť jeho slzy jsou jeho štěstím. Když je smutný, slzy ho utěší, když je šťastný, jeho slzy ho rozradostní ještě víc. Jednoho dne lidé v jeho městečku s úžasem zjistí, že z Paolových slz vyrůstají květiny a díky svým slzám se stane Paolo slavný. Všichni spoluobčané jsou nadšeni – všichni ho zvou k sobě, všichni si od něho slibují pár šťastných slz.
Mimi a líza – Zahrada
Nevidomá Mimi a Líza jsou nejlepší kamarádky. Vzájemně se učí velkorysosti, toleranci a otevřenosti k celému světu a jeho pestrosti. V novém příběhu nazvaném Zahrada přijíždí na dvůr jejich domu žlutý kontejner, který sousedé začnou brzy zaplňovat starými a rozbitými věcmi. Líza je zvědavá, co vyhodí Mimi, a je překvapená, když nic nevyhazuje. Na konci příběhu Mimi s Lízou zjišťují, že i k materiálním věcem je třeba přistupovat s láskou, respektem a že každý předmět má svůj účel. Toto radostné poznání dívkám pomůže si uvědomit svou spoluzodpovědnost vůči světu, který je obklopuje a zároveň je inspiruje aktivně ho přetvářet.
→ Stránka filmu na Maur film – Mimi a líza Zahrada
→ www.mimializa.cz
Zuza v zahradách
Zuza je malá holčička, která jezdí s mámou a tátou do zahradní kolonie za městem. Jednoho dne potká černého psa a objeví tajemnou zahradu. Kdo tam bydlí? Zuza se trochu bojí. Jenže co si počít, když máte z někoho strach, ale najdete na cestě jeho klíč?
Realizace
2021–2017
Zapomenutá knížka
Hlavním hrdinou příběhu je malý chlapec Toni, který se svým tatínkem Levim obchází kontejnery, loví z nich vyhozené věci, které společně opravují a prodávají do vetešnictví. Při jedné ze svých loveckých výprav najde Toni vyhozené zničené leporelo, které si rozhodne odnést domů a opravit i pod podmínkou, že pak opravenou knížku nechá dál putovat. Knížka mu během oprav ožije pod rukama a skrze svůj příběh mu dovolí vstoupit do jejího příběhu, který velmi úzce souvisí s jeho osobním zármutkem, ve kterém mu odhalený příběh může ulevit.
Přípravy k filmu T
Myšlenku, že matky dnes rodí děti do světa, který má svůj konec už za sebou, nazval básník Petr Král největším tabu dneška. Vydal jsem se za ním, ale hlavně za lidmi, o nichž vlastně mluví. Kolik života lze ještě vyvzdorovat v době “konců“?. Končení kinematografie se dá zabránit jenom zběsilým lovem malých optických a akustických pokladů, skrytých v gestech a hlasech. Forma: skicář.
Přes hranici
Z celovečerních animovaných projektů za pozornost stojí Přes hranici / The Crossing (r. Florence Miailhe, p. Les films de l’Arlequin / FR, Balance Film / DE, MAUR film / CZ a ARTE France). Snímek sleduje dramatické cesty sourozenců Kyony a jejího bratra Adriela, kteří utíkají před pronásledováním z blíže neidentifikované východoevropské země. Projekt získal podporu Eurimages (2016) a jeho realizace byla zahájena v červnu 2017. Společnost MAUR film se do projektu zapojila ve fázi výroby a zajistila animaci náročnou technikou malby na sklo v objemu 50 minut. Mezinárodní distribuci zajišťuje společnost Indie Sales.
Jáma
Dalším kraťasem, který potěší dětské i dospělé diváky, je Jáma – život je všude (r. Markéta Smolíková – Kubátová, p. Superfilm / SK, MAUR film / ČR). Krátkometrážní animovaná groteska ve stylu vesmírné odyssey o záměně proporcí, která může vést k fatálnímu omylu v diváckých sympatiích.
Divoké bytosti
V roce 2020 je plánována premiéra hned krátkého filmu Divoké bytosti (r. Marta Prokopová, p. Superfilm / SK, MAUR film / ČR), který zahaluje vzpomínky na dětství a dospívání do omamných obrazů a sugestivních zvuků.
Fany a pes
V listopadu 2019 se v kinech představil koprodukční celovečerní snímek Fany a pes / Fritzi – A Revolutionary Tale (r. Ralf Kukula, Matthias Bruhn, p. Balance Film, TrickStudio Lutterbeck / DE, DogHouse Films / LU, Artemis Productions, Digital Graphics / BE, MAUR film / CZ), popisující politické události podzimu roku 1989 v Lipsku z pohledu asi desetileté protagonistky Fany. Mezinárodní distribuci zajišťuje Global Screen.
Trojhlas
V roce 2019 jsme dokončili pásmo tří krátkometrážních studentských filmů Trojhlas, které vznikly souběžně na třech českých uměleckých školách – Dcera (r. Daria Kashcheeva, FAMU), Betonová džungle (r. Marie Urbánková, UMPRUM) a Noctuelle (r. Martin Pertlíček, Západočeská univerzita v Plzni). Spojením těchto filmů v jedno minipásmo nabízí spoustu možností k jejich distribuci.
Dcera
Svoji světovou premiéru si Dcera odbyla na prestižním festivalu animovaných filmů v Annecy, kam byla vybrána z více než 3.000 přihlášených filmů a odkud si odnesla hlavní i diváckou cenu. V průběhu roku snímek procestoval celý svět a sbíral ocenění na celé řadě prestižních festivalů (Sundance, Palm Springs, Tokio, Stuttgart aj.). Velkou radost pak celému týmu udělal zisk studentského Oscara a také nominace mezi pětici nejlepších krátkých animovaných filmů vyhlášených Americkou filmovou akademií. Režisérka si také odnesla Českého lva za nejlepší studentský filmový počin loňského roku.
Betonová džungle
Film Betonová džungle studentky Marie Urbánkové se představila publiku na Zlín Film Festivalu 2019 a ve světové premiéře na Mezinárodním festivalu krátkých filmů v Clermont-Ferrand.
Noctuelle
Krátký film Noctuelle (r. Martin Pertlíček, Západočeská univerzita v Plzni). Hororová noční můra o výrobci motýlů, kteří roznáší lidem jejich sny.
Chybějící hvězda
Koprodukčně jsme se také podíleli na výrobě krátkometrážního filmu Chybějící hvězda (2019) francouzského režiséra Loica Malo
(Lardux Films / FR, MAUR film / ČR).
Mimi & Líza – Záhada vánočního světla
Vánoce v pohádce bývají nelehkou výzvou, jak pracovat s takříkajíc obnošeným tématem bez klišé a opakování. Tři ženské autorky (Katarína Kerekešová, Iva Šebestová a Katarína Moláková) se rozhodly téma Vánoc pojmout ve světle bez zbytečné rezonance materiální povahy těchto svátků, která se s nimi bohužel stále více spojuje. V roce 2018 se tak do kin dostal více jak hodinový cyklus šesti krátkých vyprávění pod názvem Mimi & Líza – Záhada vánočního světla (p. Fool Moon, Rozhlas a televízia Slovenska / SK, MAUR film / ČR).
Prázdniny
V koprodukci s FAMU také vznikl film Prázdniny (r. Filip Blažek, p. Karolína Pojarová, MAUR film, FAMU, 2018), naposledy oceněný Cenou za nejlepší studentský film na slovenském Fest Anča.
Ceva / Somewhere
Velmi úspěšným krátkým animovaným filmem byl Ceva / Somewhere rumunského režiséra Paula Muresana (p. Puls Digital Production / RO, MAUR film / ČR, 2018). Snímek získal mj. cenu za Nejlepší krátký film na Mezinárodním festivalu animovaného filmu Anifilm 2019 v kategorii Český obzor.
Superbia
V roce 2017 byl dokončen krátký kreslený film maďarské režisérky Luci Tóth Superbia (p. MAUR film / ČR, Fakt Visual Lab / HU, Artichoke / SK) a byl vybrán do soutěžní sekce mezinárodního festivalu v Cannes Semaine de la Critique’s Short film Competition. V České republice ho diváci mohli vidět jako předfilm k dokumentu Jitky Němcové Nechte zpívat Mišíka (2017).
Realizace
2016–2013
Jezdec času
V roce 2016 byl dokončen i další ryze experimentální krátkometrážní film Jezdec času / Time Rodent (r. Ondřej Švadlena, p. MAUR film / ČR, Autour de Minuit / FR), který vypráví surrealistickou grotesku, v rámci velmi silné vizuální a barevné stylizace. Pomocí osobité počítačové animace líčí svět za pět, deset, nebo sto tisíc let v abstraktním podobenství, jakési civilizační komické anti‑pohádce o postupném rozpadu světa a další možné evoluční proměně jeho obyvatel.
NeZkreslená věda
Díky mimořádnému ohlasu vzniklo celkem pět řad, počet shlédnutí všech dílů v tuto chvíli přesahuje 5 milionů! Což na vědecko popularizační videa rozhodně není špatné číslo a byl to i důvod pro přípravu šesté řady (právě ve výrobě).
→ Všechny dosavadní díly je možné shlédnout na youtube na kanálu Otevřená věda.
Strom
V roce 2015 jsme dokončili realizaci krátkometrážního animovaného filmu Strom (r. Lucie Sunková, p. MAUR film / ČR, Les Films de l’Arlequin / FR). Natáčen byl technikou animace na skle a autorský film funguje jako metaforický příběh dvou různých světů – stromů a lidí, jejichž osudy běží paralelně, vzájemně se podobají, až se nakonec prolnou. Film se představil publiku na desítkách mezinárodních festivalů a získal několik cen. Strom byl zároveň uveden do široké kinodistribuce ve spojení s celovečerním filmem Zloději zelených koní (r. Dan Wlodarczyk) a jeho uvedení bylo prvním regulérním předfilmem v široké distribuci, na kterou MAUR film i další producenti navazují dalšími krátkými filmy. Vizuálně výjimečné obrazy posloužily k uspořádání výstavy, která se uskutečnila v prostorách pražské Chodovské tvrzi. Vydání DVD a knihy bylo podpořeno úspěšnou crowdfundingovou kampaní.
Velmi neklidné léto
I přesto, že orientace MAUR filmu je zaměřena na filmovou animovanou tvorbu, naše společnost se zapojila i do mezinárodních projektů, které nemají s animací přímou spojitost. Celovečerní film rumunské režisérky Ancy Damian A Very Unsettled Summer / Velmi neklidné léto (p. ap arte / RO, MAUR film / ČR, Faction North / UK, Bokomotiv Filmproduction / SE, 2013) byl mimo jiné oceněn za nejlepší režii v obdobě rumunských cen filmové kritiky – The Romanian Film Promotion Association).
Návrat Agnieszky H.
Stejně tak celovečerní dokumentární projekt Returns of Agnieszka H. / Návrat Agnieszky H. (r. Krystyna Krauze, Jacek Petryck, p. MAUR film, Česká televize / ČR, Centrala Film /PL) byl pro producenta Martina Vandase jistý návrat k profesionálním začátkům, kdy se podílel jako producent na vzniku dokumentů – jako byl film o Jaroslavu Preissovi Zmizení bankéře Preisse, dokument o Karolu Sidonovi Nic není absurdní právě s Krystynou Krauze nebo absolventské dokumenty FAMU Odvalte ten kámen nebo Ptačí políbení.
Nová dobrotivost
V roce 2013 společnost MAUR film realizovala svůj první krátký animovaný film Nová dobrotivost (r. Lucie Sunková, p. MAUR film / ČR, La Maison Garage / FR), který vznikl v rámci rozsáhlejšího francouzského cyklu k jubileu narození básníka Aimé Césaira (1913–2008). Film na motivy básně Nová dobrotivost / Nouvelle Bonté vznikl v rámci cyklu minutových filmů inspirovaných poezií tohoto francouzského autora k jeho 100. výročí narození. Ve francouzském originálu báseň přednesl Jacques Martial a hudbu složil François Causse. Českou verzi básně přeložil francouzský básník a překladatel Bertrand Schmitt a pro kina ji namluvil Viktor Preiss. Snímek byl uveden v české distribuci jako předskokan k celovečernímu filmu Rozkoš Jitky Rudolfové.
Realizace
2012–2006
Jedné noci v jednom městě
V roce 2007 MAUR film uvedl do kin celovečerní film Jana Baleje Jedné noci v jednom městě. Tento snímek byl uveden na desítkách filmových festivalů po celém světě a získal celou řadu mezinárodních ocenění – mj. ocenění na festivalech v Lisabonu, Teheránu, Bilbau nebo v americkém Tiburonu.
Fimfárum 2
MAUR film byl hlavním producentem celovečerního animovaného filmu Fimfárum 2 (r. Jan Balej, Vlasta Pospíšilová, Aurel Klimt, Břetislav Pojar, 2006). Film si odnesl Českého lva 2006 za Nejlepší výtvarný počin. Závěrečná části této trilogie Fimfárum do třetice všeho dobrého (2011) se v roce 2013 dostala do široké francouzské distribuce ve francouzském znění a objela téměř 50 festivalů po celém světě.
→ Stránka filmu – Fimfárum 2
→ Stránka filmu – Fimfárum do třetice všeho dobrého