Movie Description

 

PLEVEL

| SYNOPSE
Daleko předaleko se prostírají nekonečná pole zarostlá plevelem. Uprostřed nich se skrývá krásná zahrada, o kterou se pečlivě stará Zahradnice. Její vytrvalost projde zkouškou, když propukne silná bouřka a její zahrádku zaplaví semínka plevele. Nevinné setkání pomalu přechází do boje na život a na smrt. Zahradnice se ze všech sil pokouší zvítězit nad živelnou silou, ale její strach a snaha vzdorovat vetřelcům za každou cenu může ohrozit celý její svět.

 

| ŠTÁB
Režie, scénář, výtvarná koncepce, animace
– Pola Kazak
DOP – Jakub Lojda
Hudba – Sergey Cheremisinov
Zvuk – Mirek Šmilauer (Polka)
Střih – Alisa Sheli
Hlas – Zuzana Hykyšová-Petráňová
Colorgrading – Vojtech Štetka
VFX – Bohdan Buďárek, Petr Charvát / Tomáš Holub, Tomáš Hájek (HatoHoto)
Produkce – Marcela Vrátilová

Producenti – Mária Môťovská, Jiří Pecinovský, Martin Vandas (MAUR film, CZ)
Koproducent – Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku

Animační technika – olejová malba na sklo
Délka
– 13 min. 42 sek.
Jazyk – bez dialogu
Rok výroby – 2024

Finančně podpořeno Státním fondem kinematografie a Nadačním fondem FILMTALENT ZLÍN


| KE STAŽENÍ
Vizuály – Zip

 

| ČTYŘHLAS
Film je součástí pásma ČTYŘHLAS, který navazuje na projekt TROJHLAS a opět spojuje studenty napříč českými filmovými univerzitami FAMU, UMPRUM, FMK UTB Zlín a FAMO Písek.

 

 

| GALERIE

 

 

| DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

Režijní explikace
Nápad na film vznikl někdy v roce 2015, kdy vrcholila uprchlické krize. Cítila jsem nutkání se k tématu vyjádřit. Během práce nad filmem jsem ale došla k závěru, že to, o čem chci mluvit, je mnohem základnější a prostší myšlenka. Celý strach z uprchlíků je ve své podstatě strachem ze změny, strachem z neznámého, strachem ze ztráty toho, co známe a čemu rozumíme.

Pojala jsem proto film jako animovaný mýtus o chaosu, který se snaží vniknout do uspořádaného a logického světa člověka a o tom, že hlavním nebezpečím je právě tento strach a příliš impulzivní jednání v jeho důsledku. Příchod nové zkušenosti nemusí vždy znamenat katastrofu. Není potřeba se jí vždy bránit za každou cenu. Právě nekonečné míšení cizího-nového a známého-starého je nakonec jedinou věcí, která nás může obohatit a posílit.

Ve filmu jsou tři hlavní síly. Dvě z nich jsou protipóly – chaotické pole bodláků a uspořádaná zahrada. Klíčovým aspektem jejich odlišností je barevné provedení a charakter animace – pole je neustále plné pohybu, zahrada naopak zůstává skoro nehybná.

Oba protipóly mezi sebou svazuje třetí a hlavní postava – Zahradnice. Ona vnáší do děje aktivní pozici přemýšlející a rozhodující postavy, zatímco bodláky a květiny se chovají jen v souladu se svou přirozeností.

Zahradnice se snaží přírodě vzepřít a vytvořit svůj umělý oplocený svět. Je odhodlaná ho chránit a uchovat, zákony života jsou však silnější než ona. Prochází tak vývojem od nepřijetí bodláků přes nenávist, hrůzu a šílenství až k pokoře před životem a k usmíření.

Přijetí, kterého se neznámému „cizinci” od Zahradnice dostane, dá tomuto nepřívětivě vypadajícímu tvoru rozkvést a odhalit svoji potenciální krásu. A tím odstartovat překrásnou evoluci.