Movie Description
Noctuelle
| SYNOPSE
Hlavní postava, Noctuelle, je výrobce motýlů, kteří jsou nositeli snu. Tito motýli poté letí tmou k lidem, aby jim daný sen předali. V Noctuellově světě však existuje také netopýr. Tento netopýr je protikladem Noctuella. Tak jako Noctuelle vyrábí sny kladné a je chorobně posedlý vytvářením dobra, je netopýr jeho pravým opakem. Chytá Noctuellovy sny, tedy motýly, a transformuje je na špatné sny (noční můry). Ve chvíli, kdy to Noctuelle zjistí, rozhodne s netopýrem utkat v souboji, který spolu svedou, sice Noctuelle nad netopýrem zvítězí, ten ho ale ve smrtelné agonii kousne. Noctuelle se dostává do své vlastní noční můry, ve které zjišťuje, že jeho boj není striktně bojem za jednoznačné dobro, protože ve světě musí vedle dobra existovat i zlo.
| PUTOVNÍ VÝSTAVA
Chtěli byste pro své prostory získat putovní výstavu Trojhlasu? Podívejte se zde PDF na rozměry výstavních beden a fotogalerii.
| TROJHLAS
Film je součástí pásma Trojhlas, který je výsledkem spojení tří zajímavých loutkových studentských prací. Ty vznikaly souběžně na třech českých uměleckých školách – FAMU, UMPRUM a Západočeské univerzitě v Plzni.
| TRAILER
| VOD
Dafilms.cz
| ŠTÁB
Režie, scénář – Martin A. Pertlíček
Kamera – Ivan Vít
Hudba – Petr Vrba
Střih – Alexander Kashcheev
Producenti – FAMU, MAUR film
Premiéra – 11. 11. 2019
| KE STAŽENÍ
Plakát
JPG
Presskit
–
Vizuály
Zip JPG
| GALERIE
| REŽIJNÍ EXPLIKACE
Hlavní postavou mého filmu je starý výrobce snů Noctuelle, který žije ve své dílně. Ta má pouze okna, nikoliv dveře. Noctuelle svou dílnu totiž nikdy neopouští. Zabývá se pouze a jenom svojí prací. Den co den pracuje od úsvitu do soumraku na výrobě motýlů. Z hedvábného papíru vystřihuje křídla. Ke křídlům přišívá těla z vaty.
Když nastane večer, otevírá Noctuelle okna své dílny, aby vypustil motýly ven. Motýli, které vyrábí, jsou totiž nositeli lidských snů. Poté, co motýli jeho dílnu opustí, letí tmou k oknům lidí. Zde předají sen spícímu a sami se rozplynou. Ve své dílně má krom regálu s materiály na těla motýlů, také nákresy a nejrůznější plakáty s motýly ale i vitrínu s preparovaným netopýrem. Ten však Noctuellovi uteče a začne napadat jeho motýly. Netopýr je svým kousnutím mění z klasického snu na noční můru. Proto se Noctuelle pouští do souboje s netopýrem, na jehož konci sám na sobě poznává, že nic není naprosto bílé nebo černé a že v jakémkoliv světě musí existovat rovnováha. Zjednodušeně řečeno se zabývá odvěkým bojem dobra se zlem, ať v životě lidském, nebo v životě loutky.
Film tím, že se odehrává z velké části v noci, využívá nočních šerosvitů. Snímek kombinuje vedle sebe několik atmosfér. Začátek filmu je laděný do lehce popisného stylu výroby motýlů. Ten je prokládán harmonicky snovými záběry letu motýlů. Následně se děj přesouvá přes první peripetie k dramatickým, dynamickým záběrům souboje dvou hlavních postav na střeše dílny. Obě postavy zde svádějí boj na život a na smrt. Jako důsledek souboje následují hororově surrealistické propady do nočních můr. Tento úsek vedle dramatického světla využívá snímání přes zvětšovací sklo. Jeho fázovaným natáčením a posouváním chci dosáhnout vyhrocené atmosféry noční můry. Závěrem filmu je ranní rozbřesk a tedy i nová naděje, i když s drobným ale…
Za inspiraci k tomuto filmu bych označil tvorbu Quay Brothers, Krysaře Jiřího Barty, Světlonoše Václava Švankmajera jakož i tvorbu Jana Švankmajera.
Film Noctuelle je mojí absolventskou prací na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni pod Západočeskou univerzitou.
Jedná se o film zpracovávaný klasickou loutkou, která je v několika místech kombinovaná s loutkou počítačovou. Plánovaná metráž filmu je cca deset minut, přičemž plánovaný počet záběru je 140.
Film je primárně pro dospělého diváka. Avšak má v sobě morální ponaučení, které je dobře čitelné i pro diváka druhého stupně základní školy, u kterého může plnit i roli edukativní.