SUZANNE | VE VÝROBĚ

| SYNOPSE

Kodaň, 1952. V luxusní hotelové hale osloví 74letou Suzanne Noël nadšená brazilská studentka medicíny Natalia, která se zajímá o plastickou chirurgii. Suzanne, průkopnice v oboru, je zaneprázdněna nadcházející konferencí o své kariéře. Na rozhovor jí nezbývá čas. Natalia trvá na svém a Suzanne ohromena jejím odhodláním nakonec souhlasí. Když se společně připravují na konferenci, Suzanne vzpomíná na svůj život… Suzanne se narodila v roce 1897 v malém provinčním městečku, v devatenácti letech se provdá za dermatologa Henryho Pertata, kterého následuje do Paříže. O několik let později začíná navzdory společenským normám studovat medicínu. Setkání s misogynními postoji během studií ji neodradí.

Vedle toho Suzanne potkává Andrého Noëla, mladšího studenta medicíny, stejně extrovertního jako je Henry diskrétní. André se stává jejím milencem. O několik měsíců později se jí narodí dcera Jacqueline. Suzanne dělí svůj život mezi dva muže, Jacqueline mezi dva „otce“. Navzdory společenskému odporu Suzanne ve studiu vyniká. Zásadní okamžik nastane, když se stane svědkem transformační operace znetvořené holčičky, kterou provede profesor Morestin, což Suzanne inspiruje ke vstupu do nově vznikajícího oboru estetické chirurgie. Ale jako žena, ačkoli je premiantkou svého ročníku, provádění operací ani nepřipadá v úvahu. Z donucení se Suzanne rozhodne pro obor dermatologie.

Ode dne, kdy provede úspěšný lifting obličeje slavné herečky Sarah Bernhardtové sní Suzanne o tom, že si otevře vlastní ordinaci pro celebrity a lidi z vyšších vrstev. Blíží se však válka, která přináší osobní i profesní výzvy. Suzanne

V roce 1914 odcházejí tisíce vojáků na frontu. André je odveden do armády, Henry se přihlásí jako dobrovolník, Suzanne neúnavně pracuje na ošetřování zraněných vojáků.

Její mentor, profesor Morestin, zavádí inovace v rekonstrukční chirurgii obličejů zraněných mužů („rozbité tváře“) a Suzanne se po jeho boku hodně naučí. Ve válečné době může operovat kdokoli, dokonce i ženy. Zraněný při bojové plynové zkoušce je

Henry repatriován, ale několik měsíců před příměřím umírá.

Po válce se Suzanne provdá za Andrého. Zdá se, že štěstí je konečně tady, i když Andrého pravidelně pronásledují válečné noční můry a těžko se s tím vyrovnává. Ve dvacátých letech 20. století zažívá kosmetická chirurgie boom a stává se módou!

Suzanne si zřizuje ordinaci na pařížské Champs-Elysées a nabízí estetické služby početné klientele, kterou tvoří převážně ženy z vyšší a střední třídy. Postupně se rozšiřuje o ty, které si nemohou dovolit operaci, ale vypadají „příliš staře“ nebo „příliš tlustě“, aby si našly práci: Suzanne je operuje zdarma.

Ale opět dojde k tragédii: Jacqueline – Suzannina dcera – umírá v roce 1922 na chřipku. Dva roky poté spáchá André v hluboké depresi sebevraždu, když se před Suzanninýma očima vrhne z mostu… Suzanne se snaží tyto tragédie překonat a prokazuje velkou odolnost. Zachránila ji její oddanost feminismu i psaní. Zasazuje se o práva žen a zakládá francouzskou pobočku Soroptimistického klubu. A v roce 1926 vydává průkopnickou knihu o společenské roli estetické chirurgie. Od té doby cestuje po světě, přednáší o kosmetické chirurgii a obhajuje své myšlenky. V roce 1952 Suzanne a Natalia uvažují o tom, že je důležité umožnit ženám, aby se rozhodly, zda podstoupí operaci. Konference začíná: Suzanne pronese emotivní projev, v němž vyzve ženy, aby se staly hybnou silou pozitivních změn a míru ve světě.

 

| ŠTÁB
Režie
–  Anaïs Caura & Joëlle Oosterlinck
Scénář – Joëlle Oosterlinck & Loïc Barrère
Výtvarnice – Anaïs Caura
Technika – 2D animace / archivní materiály
Délka – 90 minut
Žánr – Celovečerní animované dokumentární drama

Producenti – Anoki & Vivement Lundi ! (FR)
Koproducenti – ARTE France & Lunanime (BE), Maurfilm (Kamila Dohnalová, Martin Vandas, CZ)

Podpořeno – CNC / Vlams Audiovisual Fund / Région Bretagne / Région Occitanie / Toulouse Métropole / Státní fond kinematografie


| GALERIE

 

 

 

| REŽIJNÍ EXPLIKACE
Suzanne Noël je reálná historická postava s romantickým životem a s vlastní politickou vizí jako estetikou světa. Je to „Calamity Jane“ z krásných pařížských čtvrtí, která chce nastolit spravedlnost pro ženy, ať už získáním politických práv, nebo možností „upravit“ své tělo. Vybojování volebního práva nebo demokratizace kosmetické chirurgie jsou pro ni bitvy, které mají stejný cíl: osvobodit ženy tím, že jim dáme právo rozhodovat o svém osudu. Při zkoumání Suzannina života se setkáváme se ženou, která má také všechny atributy hrdinky: silný charakter, odmítání osudu určeného jejím pohlavím nebo dokonce společenskou třídou a její vášnivý sen o vlastní existenci.

Suzanne Noël po sobě zanechala jen několik archiválií: dopisy, několik fotografií. Žádný filmový nebo zvukový materiál. Tento nedostatek audiovizuálního materiálu ospravedlnil použití animace ke ztělesnění Suzanne. Jak je vidět v animačním testu (https://vimeo.com/572505144), archivy a animace se mohou různě prolínat. Úkolem animace bude, aby Suzanne a všechny tyto postavy v této historické fresce existovaly.

Celý film se točí kolem Suzanne. Jsme s ní na její cestě, ve které se prolíná osobní život s velkými dějinnými událostmi. Je to životopisný film bez mluvících hlav, bez historiků i životopisců. Suzanne tedy mluví přímo či ve voiceoveru. Abychom byli v příběhu dynamičtější, vytvořili jsme novou postavu: Natalii, mladou brazilskou studentku plastické chirurgie. Je jakýmsi prostředníkem mezi diváky a Suzanne, pomáhá Suzanne připravit konferenci a nám pomáhá odhalit život chiruržky. Suzanne a Natalia každá ztělesňují určitou epochu, úhel pohledu, jejich dialog vyvolává otázky.

Jsou odlišné, ale usilují o stejné cíle: zhodnocení prací, ambice, zvědavost, emancipaci. A Natalia nabízí moderní pohled na Suzannin život. Natalia je jedinou fiktivní postavou tohoto celovečerního filmu. Suzanne se s Natalií setkává v Kodani během kongresu Soroptimist International, kde Suzanne v roce 1952 uspořádala svou poslední konferenci. Tato konference se skutečně konala: máme k dispozici dokumentaci a nedávno jsme o ní objevili dosud nezveřejněný krátký amatérský film, v němž vystupuje sama Suzanne Noël!

Výchozím bodem filmu je tato diskuse (den před konferencí) mezi těmito dvěma ženami, která nás zavede do flashbacků, abychom prožili klíčové okamžiky života Suzanne Noël. Chceme vyprávět příběh s archivy, nechat je promluvit. A kombinovat je s 2D animací. Animace bude z větší části realistická, ale když budeme „v hlavě Suzanne“ (radost, bolest, strach, traumata a vyvrcholení…), vytvoříme poetičtější scény, jako snové krátké filmy.

Anaïs Caura & Joëlle Oosterlinck, režisérky