Movie Description

Zuza v zahradách

| SYNOPSE
Zuza je malá holčička, která jezdí s mámou a tátou do zahradní kolonie za městem. Jednoho dne potká černého psa a objeví tajemnou zahradu. Kdo tam bydlí? Zuza se trochu bojí. Jenže co si počít, když máte z někoho strach, ale najdete na cestě jeho klíč?

 

| TRAILER


| ŠTÁB
Scénář, výtvarno, režie, animace – Lucie Sunková
Námět podle knihy Jany Šrámkové
Kamera – Jaroslav Fišer
Střih – Anna Ryndová
Hudba – Aliaksandr Yasinski
Zvuk – Martin Večeřa

Vedoucí výroby – Marcela Vrátilová, Erika Paulinská
Producenti
 – Alena Vandasová, Martin Vandas – MAUR film / Česká republika
Koproducenti – Simona Hrušovská, Veronika Kocourková, Monika Lošťáková, Zuzana Jankovičová – SUPER film / Slovensko

| TECHNICKÉ DETAILY
Anglický název – Suzie in the Garden
Animační technika – malba na skle
Rok výroby – 2022
Délka – 13 min. 19 sek.
Jazyk – česky, anglicky, slovensky
Formát – DCP + HD
Rozlišení – full HD
Rychlost – 24 fps
Poměr – 1,66:1

Finančně podpořeno Státním fondem kinematografie a slovenským Audiovizuálním fondem.


| KE STAŽENÍ 

Plakát
PDF

P
resskit
Docx / PDF

Vizuály
Vizuály, Making of, fotografie Lucie Sunkové
Zip (JPG)

Autorka – Lucie Sunková
Jpg

 

| GALERIE


| GALERIE – MAKING OF



| DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

Režijní explikace
Zuza v zahradách by měl být krátký animovaný film vytvořený technikou malby na skle. Animace malovaná olejovými barvami na skle je ruční animace a vzniká přímo pod kamerou na multiplánovém stole. Pohyb, vytvořený pomocí tahů štětce a jejich postupného umazávání a překreslování má svůj neopakovatelný charakter. Touto technikou jsem natočila 5 svých předešlých krátkých filmů. Když jsem po dokončení mého posledního animovaného filmu (STROM / L’ARBRE) přemýšlela, jakým způsobem pokračovat dál a kam posunout tuto technologii animace, velmi mě lákala odvážnější dynamika a symboličtější výtvarná stylizace. Doposud jsem se věnovala převážně filmům zaměřeným na dospělého diváka, ale zároveň jsem se překvapivě setkala i se zájmem dětí (např. cena dětského diváka na festivalu Fantoche ve Švýcarsku) a s jejich vnímáním tohoto typu animace. Proto jsem uvažovala, že bych se tentokrát ráda pokusila o film pro děti, ale s takovým přesahem, aby zaujal i dospělé. Mám pocit, že takových filmů vzniká v dnešní době málo a přitom právě z takového přístupu čerpala v historii česká animovaná škola a byla v tom jedinečná.

Když se mi dostala do ruky kniha Jany Šrámkové, hned mě napadlo, že právě takový příběh hledám. Příběh prolínající lyriku s epikou, který je zároveň zábavný i tajemný. Knihu vydalo v roce 2015 nakladatelství Labyrint s podporou Ministerstva kultury ČR a knížka si získala zájem čtenářů i mnoho pochvalných recenzí. Text Jany Šrámkové je křehký, jemný a přitom vlastně velmi civilní. Laskavě a naprosto nekýčovitě přijímá dětskou optiku vidění světa. Dokáže se vžít do myšlení malé holčičky, rozumět její fantazii, strachům, obavám i půvabné dětské sebestřednosti. Hovoří jazykem dětem velmi srozumitelným a zobrazuje svět jejich nejvlastnějším způsobem. Zároveň ale dokáže vyvolat v dospělém vzpomínky na okamžiky a situace, které sám v dětství prožil. Mrazení v zádech, když se člověk ocitl v nějakém tajemném místě, nebo potkal nějakou zvláštní osobu.

Tady mě asi nejvíc ovlivnily vlastní zážitky z dětství – v sousedství naší zahrady byl starý cihlový dům, zpustlá zahrada a na lavičce před domem vždycky seděl starý zamračený muž v černém obleku. Pamatuji si, že jsem kolem tohoto domu vždycky rychle proběhla, pokud možno velkým obloukem, ale zároveň mě velmi fascinoval a toužila jsem rozluštit jeho tajemství. Příběh malé Zuzy je vyprávěný lineárně, ale její komentář, který bude ve filmu použitý, umožňuje s nadsázkou posouvat se v ději vtipnou zkratkou a zároveň nám dá nahlédnout do jejího vidění světa. Atmosféru podpoří také vystavění zvukové složky filmu – ruchů, atmosféry i hudby. V této nové verzi scénáře a storyboardu jsem se pokusila o preciznější vypracování struktury příběhu, odstranila nedůležité a příliš vysvětlující části a naopak se snažila co nejúčelněji podpořit zamýšlený obsah. K zásadním změnám došlo také v mluveném slově, kde z použití více stylů (vnější komentář, vnitřní hlas Zuzy, dialogy) jsem ponechala pouze dialogy a k tomu Zuziny vysvětlující úvahy.
Ráda bych navázala na svou předešlou spolupráci s jednotlivými členy štábu a na naše společnou zkušenost s výrobou animovaného filmu. Počítám s využitím obrazové počítačové postprodukce, která je dnes samozřejmou součástí i v případě ručně animovaných filmů. Použila bych ji především pro klíčování dalších vrstev obrazu, čistění záběrů a barevné korekce. A v neposlední řadě také k simulaci pohybu kamery, který není možný přímo při natáčení, z důvodu multiplánového snímání.

Příběh Zuza v zahradách cítím jako dialog s dětstvím, výlet do jeho krajiny, kde snovou realitu i pravdivost je možné vyjádřit právě prostřednictvím animace. Mělo by tak vzniknout poetické vyprávění o překoná vání strachu a předsudků a také o půvabu odlišností.

 

| MEDIÁLNÍ OHLASY

Česká televize
Události v kultuře / 11. 2. 2022 (čas 10:56)

iDnes.cz – Na Berlinale jede Zuza či Kafka
www.idnes.cz / 14. 1. 2022

Aktualne.cz Festival Berlinale uvede i českou tvorbu
https://magazin.aktualne.cz / 14. 1. 2022

iRozhlasc.cz – Poetický příběh z kouzelné zahrady 
irozhlas.cz / 14. 1.

Takhle vzniká animovaná Zuza. Každé políčko musí filmařka namalovat na sklo
Novinky / 2. 2. 2021

Animace na skle ve filmu
Události v kultuře / 12.1.2021 (čas 11:02)